Życiorys zawodowy (oficjalny)

Urodził się i wychował w Rzeszowie (obecnie stolica województwa podkarpackiego), gdzie ukończył Szkołę Podstawową nr 10 oraz Technikum Elektroniczne. Na czas studiów (Telekomunikacja na Politechnice Warszawskiej) przeprowadził się do Warszawy. Jeszcze w czasie studiów rozpoczął się ciekawy dla jego specjalności czas, więc pracę szybko znalazł w Warszawie i tu pozostał. Po prawie 6 latach pracy jako etatowy pracownik firmy telekomunikacyjnej, kiedy wykształcenie inżynierskie uzupełnił o zrozumienie biznesu, zarządzania i marketingu, skierował się ku doradztwu w obszarze zarządzania technologią. Przez kolejnych 6 lat jego działalność doradcza ewoluowała w kierunku budowania rozwiązań biznesowych opartych o technologię. Działalność w sferze naukowej uzupełniał studiując psychologię społeczną na SWPS oraz uczestnicząc w studiach doktoranckich w Instytucie Badań Systemowych Polskiej Akademii Nauk.

Jako niezależny konsultant prowadzi doradztwo biznesowe, zarządcze i technologiczne oraz szkolenia skuteczności projektowej, głównie w sektorze telekomunikacyjnym i mediów. Pomagał tworzyć metody i narzędzia nowoczesnego zarządzania wartością klienta (ocena ryzyka kredytowego, zapewnienie przychodów i windykacja), budować strategię rozwoju biznesu (telewizja interaktywna, łączenie spółek grupy kapitałowej) oraz uruchamiać nowoczesną firmę telekomunikacyjno-medialną (obsługa klienta i logistyka operatora telekomunikacyjnego). Współpracuje z firmami doradczymi oraz doradza bezpośrednio. Aktualny stan jego życiorysu zawodowego utrzymuje na LinkedIn. Jest członkiem elitarnego stowarzyszenia Cutter Consortium.

Będąc entuzjastą sieci społecznych i teorii złożoności nadaje swemu doradztwu w zakresu budowania biznesu opartego o technologię wymiar ludzki i pracuje twórczo nad koncepcjami adaptującymi nowoczesną wiedzę i narzędzia z zakresu psychologii społecznej na polu zarządzania i rozwoju biznesu. Szczególną sympatią darzy przedsięwzięcia będące na etapie start-up’ów – doradzał, współtworzył, organizował i zarządzał zarówno tworzeniem nowych przedsiębiorstw jak i rozszerzaniem działalności biznesowej funkcjonujących już firm. Jego celem zawodowym jest pomoc organizacjom zależnym od technologii w osiągnięciu optymalnego jej wykorzystania pozwalającego na zbudowanie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej.

Lista publikacji

Materiały udostępniane poniżej są chronione prawem autorskim oraz prawami majątkowymi wydawców. Wszystkie prawa zastrzeżone!

Książki

Raporty

Artykuły prasowe

  • listopad 2010, Cutter Consortium, “An EA Way of Thinking” – o podejściu do rozwiązywania problemów zarządzania architekturą w oparciu o Enterprise Architecture
  • maj 2010, marketingowiec.pl, „Czym jest reklama mobilna?” - wprowadzenie do zagadnień reklamy na telefonach komórkowych
  • lipiec 2009, Cutter Consortium, “Don't Blame It All on Release Management'” – doświadczenia praktyczne w obszarze zarządzania wydaniami środowiska IT
  • listopad 2007 – luty 2008, Cutter Consortium, “Enterprise Architecture and Business-Focused Change Management” – seria artykułów dotyczących zarządzania tymczasowością w rozwiązaniach IT
  • marzec 2007, Cutter IT Journal, “Fostering an Innovation-Supporting Environment” – artykuł opisujący wymagania stawiane przed środowiskiem pracy wpływające na skuteczność procesów innowacyjnych
  • marzec 2006, Cutter IT Journal, “Enterprise Architecture Agility: Roadmapping with EARM” – artykuł traktujący o metodzie strategicznego planowania rozwoju technologii
  • listopad 2005 – maj 2007, Cutter Consortium, “Who Needs an SOA Proof-of-Concept Project?”, “Fairy, Oracle, and IT Capabilities”, “Collaborating for Innovation”, “Agility Limited”, “A Roadmap Versus a Detailed Plan”, “Enterprise Architecture Capabilities” – seria krótkich tekstów doradczych z zakresu zarządzania technologią adresowanych do kierownictwa firm
  • lipiec 2004, Manager, „Reguły Chaosu” – artykuł wskazujący metody budowania opisu działalności firmy przez reguły działania zamiast przez procesy biznesowe
  • czerwiec 2004, CFO, „W oczekiwaniu na zwrot… czyli słów kilka o finansowaniu z głową” – artykuł prezentujący rozliczenia finansowe z wewnętrznymi strukturami IT w oparciu o model IT jako centrum zysku
  • marzec 2004, Businessman Magazine, „Obsługa na bitach” – artykuł dotyczący budowy i organizacji Call Centre następnej generacji
  • marzec 2004, Businessman Magazine, „Klucz do klienta” – artykuł traktujący o transformacji metod i implementacji personalizacji usług świadczonych dla klientów
  • październik 2003, Teleinfo, „Misja ratunkowa” – artykuł opisujący metody i zasady oceny projektów zagrożonych i ich ratowania

Życiorys „życiowy” (mniej oficjalny)

Lata młodzieńcze – poza przykładnym pobieraniem edukacji w zakresie nieco wykraczającym poza nakazany obowiązującym prawem – spędziłem na łazędze po górach (Beskid Niski, Bieszczady) i żeglarstwie (Solina, Mazury). Wyniesione z dom klasyczne wychowanie (mama z rodziny o ambicjach włościan, tato rocznik 1937) sprawia mi czasami trudności w życiu – ważne są dla mnie honor, uczciwość, zasadniczość, uporządkowanie. Uważam jednak takie nastawienie do życia za właściwe i te wartości przekazuję także moim dzieciom. Niewątpliwie i bezdyskusyjnie należę do pokolenia wychowanego na Gwiezdnych Wojnach i przygodach Agenta 007.

„Już” po kilku latach spędzonych na pracy w korporacji dotarło do mnie, że nie ma sensu męczyć ani siebie, ani tejże korporacji i postanowiłem „przejść na swoje”. Od tego czasu świadczę usługi doradztwa. Najpierw doradzałem IT, jak dobrze zarządzać technologią, ale postrzegam to raczej jako średnio udany eksperyment, bo ludzie z IT „i tak wiedzą lepiej”, a próba wskazania im, że źle robią jest „źle widziana”. Postanowiłem więc doradzać biznesowi, jak z technologii korzystać. Okazało się, że to ma głęboki sens, nawet mówimy tym samym językiem, a taka praca (choć niewątpliwie trudniejsza) jest bardzo wdzięczna – ludzie biznesu potrafią przyjąć, że coś robią źle oraz że to coś można poprawić, także stosując adekwatnie technologię jako narzędzie, a nie cel sam w sobie. Żeby nie było tak słodko, wiele razy napotykałem na mur – ludzie biznesu rzeczywiście często nie wiedzą czego chcą lub boją się podejmowania decyzji i oczekują od technologii czynienia nieokreślonych cudów.

Przez cały ten czas zakres moich zainteresowań zawodowych ewoluował i ostatecznie wyszło z tego to, co proponuję w niniejszym serwisie. Gros moich doświadczeń zgromadziłem pracując dla firm z branży telekomunikacyjnej, choć nie jestem doktrynalnie ograniczony do tego obszaru.

Zupełnie prywatnie, zawsze fascynowała mnie Japonia – kraj, ludzie, kultura, język, architektura, nastawienie do życia i obowiązków. Ma to wpływ zarówno na moje preferencje zakupowe (pojazdy, sprzęt RTV i fotograficzny są japońskie) jak i sposób spędzania wolnego czasu (wyższość ducha nad materią w sztukach walki). Nie słucham jednak j-pop, tylko rocka elektronicznego (moje gusta muzyczne ujawnia Last.fm), a publikuję raczej w stylu amerykańskim (większość pod auspicjami Cutter Consortium). Od niedawna zacząłem realizować swój „wizerunek” – zacząłem się uczyć jazdy na motocyklu (Yamaha FZ6 Fazer S2, zdobycie prawa jazdy kat. A oznacza początek tej drogi, a nie koniec) i posługiwać się mieczem japońskim (Battodo). Od kilku lat uważam, że najlepszym na świecie pisarzem jest Neal Stephenson.